Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw komen er allemaal aan. Is uw onderneming al voorbereid op de drukte voor de feestdagen?

Met onze 7 tips vertellen wij hoe u de feestdagen doorkomt!

  1. Zorg voor voldoende personeel

Voldoende personeel zorgt voor rust, een hogere productiviteit en meer omzet.

Wanneer u bijvoorbeeld veel klantenservice vragen verwacht  en u te weinig personeel in dienst heeft, is de kans groot dat uw klant wellicht niet meer bij u besteld doordat u onderbezet bent. Dit creëert chaos en onrust in uw organisatie en op de afdeling.

  1. Denk goed na over uw opties

Met de drukte op uw (klantenservice)personeel is het van belang dat u tijdig kijkt naar de mogelijkheden om op te schalen of uit te besteden aan bijvoorbeeld een callcenter. Zo kunt u de focus houden op de de rest van uw organisatie.

  1. Maak een duidelijke FAQ

Door een duidelijke en makkelijk vindbare FAQ te maken worden de meest voor de hand liggende vragen al beantwoord voor de klant. Hierdoor worden klantenservice vragen vaak ook al ingeperkt!

  1. Wees eerlijk over levertijden

Voorkom misverstanden, wees eerlijk & transparant over levertijden. Dit voorkomt achteraf ook veel klachten of vragen over “waar is mijn bestelling” op de klantenservice afdeling. Zorg er ook voordat deze duidelijk en makkelijk vindbaar zijn op uw website.

  1. Hoe communiceert uw klant het liefst?

Heeft uw klant liever behoefte aan persoonlijk contact, social media of liever contact via de mail? Door er achter te komen hoe uw klanten het liefst communiceren kunt u uw klantenservice beter inrichten en optimaliseren!

  1. Houdt rekening met vrije dage

Uw personeel zal op bepaalde feestdagen vrij zijn, houd hier rekening mee! Klanten blijven namelijk door kopen en zullen via diverse kanalen (telefoon, e-mail, social media) ondersteuning nodig hebben. Zorg er voor dat u niet in de problemen komt met de hoeveelheid werk wat in deze vrije dagen oploopt!

  1. Maak gebruik van historische gegevens

Historische cijfers vertellen hoe belangrijk te feestdagen van uw onderneming zijn! Voor webshops zijn de feestdagen de belangrijkste periode van het jaar! Hier wordt de jaaromzet soms wel verdriedubbeld in slechts 2 maanden! Kijk naar uw omzet, jaarlijkse winst, nieuwe klanten en terugkerende klanten om uw klantenservice en website te optimaliseren.